Olympic Experience:

Via customer journey naar evenementen nieuwe stijl

 

Nu de Olympische Spelen in Rio voorbij zijn, kunnen we rustig de balans opmaken. Welke legacy zal er achtergelaten worden? Gaat het deze keer anders verlopen dan Athene, Beijing en Londen, waarbij beloften gelijktijdig met de sluitingsceremonie in rook op gingen? Als we de woorden van grote sponsoren echter mogen geloven, dan worden dit wel degelijk Spelen met een blijvende impact. Gelukkig zijn er bedrijven als More2Win die inderdaad het verschil willen maken. Maar ook in Nederland is geprobeerd een legacy te creëren. Om sporten meer onder de aandacht te brengen heeft NOC*NSF een fan park in Scheveningen neergezet waar allerlei sportvormen zich konden tentoonstellen. Daarnaast fungeerde het fan park als centrale ontmoetingsplek om van de olympische prestaties van TeamNL te genieten. In dit kader, en aansluitend op het meest recente SPORTNEXT Magazine, ga ik in dit fotoverslag de customer journey van de Olympic Experience bespreken.

 

Sponsoractivaties in de Olympic Experience

Een fan park is dé uitgelezen mogelijkheid voor olympische partners om haar investeringen op allerlei vormen terug te verdienen. Een prominente partner van NOC*NSF is Heineken. De bierbrouwer had een virtuele link gemaakt met het Holland Heineken House, genaamd het Holland Heineken Thuis. In partnership met Samsung had Heineken een Virtual Reality beleving gecreëerd, waarmee fans de huldiging van Dorian van Rijsselberghe in het Holland Heineken House in Rio konden meemaken.

Een vergelijkbare activatie kwam van Samsung zelf. Als officiële sponsor van gouden windsurfer Van Rijsselberghe had Samsung groots uitgepakt met een Virtual Experience 2.0. Door met een Virtual Reality bril op een echte windsurfplank te staan, werd de virtuele ervaring nog levendiger gemaakt. Een medewerkster wapperde tijdens de VR-experience het zeil van de surfplank heen-en-weer terwijl de fan een zeilrace tegen Dorian uitvocht. Uiteraard was het niet mogelijk van Dorian te winnen: die gouden plak had Samsung heel voorspellend al voor Dorian gereserveerd.

Een andere positieve uitschieter, communicatieprovider KPN, had op meerdere plekken in het park oplaadtoestellen neergezet. Via deze oplaadtoestellen konden fans gratis hun mobiele telefoons opladen. Fans werden vervolgens ook niet lastiggevallen met verkooppraatjes: KPN was er simpelweg om de fans in hun behoeften te voorzien. Daarnaast verdient KPN nog een tweede compliment: ze hadden een razendsnel WiFi-netwerk geïnstalleerd. Deze service is anno 2016 onmisbaar, en KPN heeft hiermee ongetwijfeld Ziggo een gevoelig tikje bezorgd.
 
Bas Schnater | Lees op SportNext het volledige artikel